Koffie en de link met je stressgevoel & spierspanning

Drink jij elke dag koffie, ervaar je stress of fysieke spanning? Lees dan zeker dit artikel!

We leven in een maatschappij waarin het normaal is dat er op de werkvloer koffie wordt aangeboden. Maar wat mensen vaak niet weten is dat we hierdoor eigenlijk letterlijk een portie onbewuste stress drinken. We willen allemaal zo weinig mogelijk stress ervaren, maar deze onbewuste stress komt nog eens bovenop de alledaagse rush en spanning.

Onlangs kreeg ik de vraag: Ellen, wat kan ik doen om mijn stressgevoel op het werk te verminderen? Mijn eerste vraag: drink je koffie? Ja? Ok, stop hier al eens mee ;-). En waarom is dit een 1ste stap die zo essentieel is? Lees onderaan ook de alternatieven!

 

Wat koffie veroorzaakt in je lichaam
Als je koffie drinkt, dan zal je zenuwstelsel dat instaat voor actie en spanning actief worden. Dit doordat de cafeïne een signaal stuurt naar onze hersenen, die hierna een signaal sturen naar de bijnieren om de stress hormonen cortisel en adrenaline aan te maken.

Het houdt ons alert en zorgt ervoor dat we (tijdelijk!) een kleine energieboost krijgen. Met deze energieboost overtreffen we vaak ons fysiek vermogen en blijven we doorgaan met werken. Daarbovenop heeft de cafeïne een verslavend effect, waardoor we er telkens nog meer van willen (lees meer in dit artikel).

“Een mens is vanuit natuurlijk oogpunt niet gemaakt om continue in alertheidsfase te laten verkeren.
Er is geen enkel dier in de natuur dat een hele dag aan een stuk volle actie en stress ervaart”

 

Het parasympatisch zenuwstelsel dat instaat voor ontspanning om je lichaam te laten rusten en herstellen, wordt hiermee onderdrukt. Geen wonder dat veel mensen moeilijk herstellen van klachten… de onbalans is door onze leefstijl gewoon te groot tussen deze 2 systemen…

Koffie als bron van onbewuste stress
Het is niet voor niks dat veel mensen niet kunnen slapen als ze op de avond nog koffie drinken. Je hartslag verhoogt, bloeddruk stijgt, je spierspanning en mentale stress gevoel stijgt. Op een moment dat je wil slapen, wordt je u van deze signalen bewust. Maar overdag gebeurt wel hetzelfde met je lichaam, maar voel je dit niet omdat je blijft doorgaan.

Koffie als  rover van je vitaminen en mineralen + dikmaker!
Daarbovenop zal de cafeïne je lichaam beroven van de essentiële mineralen en vitaminen. Zeker in tijden van stress of spierspanning heb je extra magnesium nodig. Spierpijnen worden vooral gevoed door een tekort aan deze essentiële mineralen!
Als je weet dat stress letterlijk magnesium opeet, dat koffie (en suiker!) deze magnesium ook nog eens uit ons lichaam komt onttrekken, dan doe je jezef in stressvolle tijden toch geen cadeau? Daarnaast is koffie ook een onbewuste dikmaker doordat de cafeïne het proces verhindert dat vet kan worden omgezet in energie.

En dan nu… waarmee kan je je tas koffie vervangen? 
– Granenkoffie (te koop in de natuurwinkel)
– Kamillethee
– Lavendelthee
– Andere kruidenthee’s (vermijd zwarte thee ivm de theïne dat hetzelfde effect heeft!)
– Bij specifieke klachten o.a. gewrichtspijn: paardenbloesemthee

Ik ben zelf gestart met mijn koffie te vervangen door water of thee. Het liefst drink ik in drukkere momenten een kruidenthee, dat ervoor zorgt dat je ontspannend zenuwstelsel wordt geactiveerd.
Ps: drink je altijd melk bij de koffie? Als je klachten hebt ivm verkoudheden, astma, darmen, immuniteit of ontstekingen, lees dan zeker dit artikel over de impact van zuivel op je gezondheid!

 

Meer inspirerende artikels lezen om je gezondheid te bevorderen of je weg naar balans te vinden? Lees meer op mijn blog! 

Workshops, infosessies, relaxatiesessies of meditaties volgen te Deurne? Check hier de agenda of schrijf je in op de nieuwsbrief! 

 


Deel op:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *