Hoe mijn herstelproces verder verliep

Hoe mijn herstelproces verder verloopt…

Terug leren fietsen op eigen kracht
Na bijna 2 jaar in heel erg goede conditie te zijn, besloot ik dat het tijd was om structureel meer aan mijn spieren te werken. Ik startte in de zomer van 2017 met oefeningen om mijn spieren terug aan te sterken, maar dit ging erg moeizaam. Mijn lichaam kwam onmiddellijk in stress-toestand door enkele malen een bepaalde spiergroep aan te spreken in een oefening. De spasmofilie was duidelijk nog aanwezig.

Ik moest opnieuw mijn nieuwe grenzen verkennen (want zo gaat dat als je lichamelijk vooruit gaat) en deed een stap achteruit. Ik besloot eerst terug te leren fietsen zonder batterij, terug leren trappen lopen om dan uiteindelijk, 5 maanden later, te beginnen met sportlessen om verder aan mijn conditie te werken. 

Ik bouwde het langzaam op, met soms zelfs maar 15 minuten meedoen op een hele les. Maar ook dat bleek teveel en bleek een brug te ver.

Een mix van diverse factoren, zoals voornamelijk het sporten dat mijn orthosympatisch zenuwstelsel activeerde, een ander werkritme met langere periodes computerwerk (die vanaf toen elke avond hoofdpijn gaven), de extreme koude waarvoor ik zo gevoelig ben, een doos dat in mijn nek viel (en als een aanslag op mijn zenuwstelsel voelde) en een intensievere emotionele periode die ik doorging om op een dieper niveau te herstellen van mijn fibromyalgie,… zorgden voor een combinatie van teveel factoren die mijn fysieke stressniveau in een sneltempo deden stijgen. 

En toen trok mijn lichaam aan de alarmbel
Na 3 weken heel weinig pc-gebruik, zat ik op een dag terug een hele dag achter de computer op mijn werk. Ik voelde snel aan mijn hoofd dat er een gigantische spanning werd opgebouwd, maar ik bleef volhouden en doorwerken. Gedurende heel de avond geraakte ik mijn bed niet uit van de pijn.

De dag erna ging ik opnieuw werken, want toegeven aan deze zwakte in mezelf kon ik toen blijkbaar niet.En dan neemt het lichaam het blijkbaar over…mijn zenuwstelsel geraakte plots totaal van de kaart. Na 2 uur achter de computer kon mijn lichaam het niet meer houden van de pijn en inwendige spanning. Er knapte iets vanbinnen, dat was duidelijk…

Sindsdien zijn de symptomen van mijn hersenvliesontsteking, spasmofilie en klierkoorts blijkbaar terug geactiveerd. Het goede nieuws is echter dat veel symptomen van mijn fibromyalgie niet meer doorkomen (dankzij zoveel kinesitherapie, shiatsu, aangepaste voeding en leefstijl), maar de communicatie tussen mijn zenuwen en hersenen zit opnieuw mank. 

 

Terug balans maken met de wijsheid van ons lichaam
Ondertussen weet ik echter wat mijn lichaam nodig heeft en voel ik dat ik niet meer bang hoef te zijn. Ik stelde mijn voeding nog extra bij en kan met de kennis die ik vanuit mijn shiatsu heb, veel zelf ondersteunen. Ik heb, misschien net zoals jij, al vele watertjes doorzwommen. Ook door deze zwaarste periode geraakte ik terug heen. 

Balans maken heeft tijd en aandacht nodig en gebeurt niet alleen op fysiek niveau, maar ook op emotioneel, mentaal, sociaal en ook op energetisch vlak.

Belemmerende overtuigingen die me vasthouden in mijn ziekte, mijn perfectionisme drang en het blijven volhouden van dingen waarbij ik mijn lichaam forceerde, verdwijnen steeds meer en meer. Maar dit vraagt tijd en bewustwording. 

Ik zie het dan als een mooie leerschool, omdat ik weer zoveel extra bijleer over de diepere lagen van ziektes en van mezelf… en omdat dit de enige manier is om op dit diepe, structurele niveau te kunnen herstellen. 

Ik ben ervan overtuigd dat ik dankzij dit verdere herstelproces de beste versie van mezelf kan worden. Dichter dan ooit in contact met mijn zielsmissie en mijn authentieke ik. 

Ik hoop jou hiermee te inspireren…omdat iedereen zijn eigen gezondheid in handen kan nemen! Ook jij ;-).

Liefs,

Ellen

Ps: Schrijf je  hier  in als je op de hoogte wenst te blijven van mijn ervaringen, tips & events, of volg mij via mijn facebookpagina. Want alles wat ik leer kan ik met jou delen! 
Maar… alles op het tempo van mijn lichaam… daarom is er een wijziging in de agenda, zodat ik enkel nog de events organiseer die momenteel helemaal haalbaar zijn. 


Ik heb veel tips te delen die je stelselmatig op deze blog zal zien passeren! 
Heb je behoefte aan ondersteuning, in groep of individueel?
Aarzel niet me te contacteren voor een individuele afspraak of kijk in de agenda voor alle data van groepsmeditaties, workshops,…

Schrijf je onderaan in op mijn maandelijkse nieuwsbrief om nieuwe artikels, tips & data te ontvangen!

 

Misschien zijn deze events ook interessant voor jou? 


Deel op:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *