Grenzen aangeven

Burn-out preventie tip nr. 1: Stel je grenzen!
Sta eens even stil… wanneer zeg jij ja tegen een ander terwijl je lichaam aangeeft dat je beter nee zegt?Je eigen grenzen aanvoelen, herkennen én hiernaar handelen is essentieel om niet opgebrand te geraken.

Iedereen heeft het recht om zijn grens te stellen… jawel, jij ook!
Het is ok om even niet voor iedereen in de bres te springen (want het zijn toch altijd dezelfden die zich in bochten wringen, niet?).

Het is ok om gewoon eens rustig iets voor jezelf te doen. Om te luisteren naar je lichaam. Om niet altijd te doen wat anderen verwachten.

Momenten dat je nee zegt tegen een ander, zijn net momenten die ervoor zorgen dat je de drukte van de dag aankan. Dit zijn momenten dat je jezelf even terug kan opladen. Deze zelfzorg is echt van groot belang.

Altijd willen handelen naar andermans verwachtingen of teveel taken op jou nemen zijn elementen die ervoor zorgen dat je op een bepaalde manier van je eigen authentieke ik verwijderd geraakt.

Door steeds te leven naar andermans verwachtingen, waarden en normen weet je na een tijd niet meer wat je zelf belangrijk vindt, waardoor je nog sneller van je eigen pad afgeraakt. Een vicieuze cirkel… die wel kan doorbroken worden.

Het begin van het doorbreken van deze cirkel is bewustwording.
Wanneer zeg jij ja terwijl je lichaam eigenlijk tegenspreekt? Wat doe jij wanneer je ja zegt tegen een ander, maar wel een nee geeft aan jezelf? Hoe voel jij je dan? Waarom zeg je ja? Zou je eens een keertje nee kunnen zeggen?
Leef je eigen leven volgens je eigen ritme…en je lichaam en geest zullen je dankbaar zijn.

Vindt je het moeilijk om deze grenzen zelf aan te geven? Weet je niet meer waar je grenzen liggen of voel je dat je echt vast zit in dat patroon?
Hou deze website of mijn facebookpagina in de gaten voor meer tips of contacteer me.


Deel op:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *