Bloemkoolpizza met artisjok

BLOEMKOOLPIZZA MET ARTISJOK!
Deze vervanger van een pizzadeeg mag je niet missen! Het artisjok seizoen is volop bezig en dit zorgt voor variatie in de keuken :-).

De artisjok:
– zit boordevol vitaminen, mineralen en vezels
– werkt vochtafdrijvend en verminderd vetopslag
– verbetert de bloedsuikerspiegel
– heeft tal van andere gezondheidsvoordelen bij o.a. artritis, huidaandoeningen,…
Ik maakte deze bloemkoolpizza met artisjokken, olijven, rucola en geitenkaas.

Ingrediënten voor 1 bloemkoolpizza (van 1 bakplaat groot):
– 1 bloemkool
– geitenkaas (potje)
– 2 (bio)eieren
– look, oregano,peper, zout….

Topping:
olijven, 1 artisjok, rucola, – (bio) tomatensaus en nog wat geitenkaas (rolletje).
Zelf eet ik amper tomaten ivm fibromyalgie, maar met een uitzondering mogen deze wel eens op het menu komen te staan :-).

Ik ben geen receptenschrijver en wil jullie met deze blog gewoon inspireren. Dus ik doe een kleine poging om de werkwijze kort toe te lichten:

De artisjok 1 uur koken. Dit klinkt al lang, maar dit is kwestie van louter een grote pot water op te zetten en de artisjok, eventueel met wat citroen voor het verkleuren, te koken. Vanaf de artisjok is gekookt kan je hiervan de blaadjes plukken en op de voorgebakken pizza leggen.

Deze artisjok is te veel voor 1 pizza. De overschot kan je later nog gebruiken in een ander gerecht.

Voor de pizza:
– oven voorverwarmen op 220°
– bloemkoolroosjes hakken in kleine korrels met behulp van een blender
– dit mengsel 3 à 4 minuten in een afgedekte magnetronschaal (dit is op basis van een ander recept dat ik redelijk heb vervormd en ik heb het nog niet geprobeerd om dit in een pannetje te doen. Ik zou zeggen: probeer het eens! :-))
– de eieren met de bloemkool en wat geitenkaas vermengen tot het smeuïg wordt.
– kruiden met peper, zout, oregano, look
– uitsmeren op een bakplaat tot een grote dunne pizza
– de tomatensaus er op in een dunne laag

Dan bakken in de oven gedurende 15 a 20min.
Hierna de plaat er uit halen, beleggen met de artisjok, geitenkaas en olijven. Deze dan nog een 8 a 10 min laten verder bakken.

Smakelijk! 🙂


Deel op:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *